لطفا منتظر بمانید...
0
  • سبد خرید شما خالی است.

چگونه با استفاده از مهندسی منو حاشیه سود خود را افزایش دهیم؟

یک منوی خوب فقط فهرستی از اقلام غذا و نوشیدنی نیست. منو درواقع بیش از هر چیزی یک فضای تبلیغاتی برای رستوران‌داران جهت کسب سود بیشتر است. ممکن است بپرسید که چگونه یک منوی ساده می‌تواند سود بیشتری ایجاد کند. پاسخ ساده است؛ با مهندسی منو

در این مقاله سعی داریم متوجه شویم که چگونه روانشناسی موجود در منوها می‌تواند باعث افزایش سودآوری رستوران‌ها شود.

مهندسی منو چیست؟

مهندسی منو، نوعی ساختار استراتژیک نهفته در منو است. این امر به‌نوعی روانشناسی پشت طراحی ایجاد منو را مشخص می‌کند. مهندسی منو درواقع سودآوری و محبوبیت آیتم‌های منو را مطالعه و بررسی می‌کند. به‌طور ساده مهندسی منو یعنی استفاده درست از نام تجاری، قیمت‌گذاری، فونت‌ها، رنگ‌ها و … اینکه آیا از علائم و ایموجی ها در  منو استفاده می‌شود یا خیر. طبق مطالعات انجام‌شده همین موارد به‌ظاهر ساده و جزئی می‌توانند سود را تا 15 درصد افزایش دهند.

مهندسی منو به شما کمک می‌کند تا عملکرد منو را موردسنجش قرار دهید، که آیا آیتم‌های منو به‌درستی انتخاب و قیمت‌گذاری شده‌اند یا خیر، و اینکه آیا تغییری در دستورالعمل‌ها، مواد اولیه و یا بخش‌ها مختلف منو لازم است یا خیر.

درنتیجه، مهندسی منو به رستوران‌داران اجازه می‌دهد:

-بر اساس محبوبیت و سودآوری محصولات، تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرید.

-هم‌زمان با معرفی آیتم‌های سودآور جدید، اقلام با عملکرد ضعیف را از منو حذف کنید.

-بر آیتم‌های سودآورتر منو تمرکز کنید.

-از فرصت‌های جدید مانند ایجاد یک غذای آیتم جدید در منو استفاده کنید.

-آیتم‌های ویژه با شرایط خاص را به‌منظور افزایش فروش و سودآوری به منو اضافه کنید.

مهندسی منو چگونه کار می‌کند؟

مرحله 1: هزینه هر آیتم را در منوی خود تعیین کنید

مرحله 2: درک کنید که کالای شما بر اساس محبوبیت و سودآوری به کدام دسته تعلق دارد و آن را با داده‌های فروش ترکیب کنید.

مرحله 3: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده و تجربه خود، آیتم‌ها را دسته‌بندی کنید. دسته‌بندی‌هایی مانند: سودآورترین‌ها، کم‌فروش ترین تا، زمان‌برترین‌ها و …

مرحله 4: منوی خود را بر اساس یافته‌ها و دسته‌بندی جدید تغییر و تنظیم کنید.

تعیین هزینه هر آیتم در منوی شما

اولین مرحله مهندسی منو، تعیین هزینه منو است. این به این معنی است که هر آیتم در منو را تجزیه‌وتحلیل کنید و اجزای آن را تجزیه کنید و دقیقاً تعیین کنید که برای ایجاد هر آیتم منو چقدر هزینه دارد. اپراتورها همچنین باید بازده هر ماده غذایی را در نظر بگیرند و آن را در ساختار هزینه‌یابی لحاظ کنند.

هرچند که اکثر ارائه‌دهندگان POS و منوهای دیجیتال این محاسبه را برای شما انجام می‌دهند، اما برخی از افراد انتخاب می‌کنند که این کار را به‌صورت دستی با یک فایل اکسل انجام دهند. البته که محاسبه دستی ممکن است دشوار باشد زیرا در معرض خطاهای محاسباتی بسیاری است بااین‌حال، اگر اپراتورها بخواهند این محاسبه را به‌تنهایی انجام دهند، یافتن صحیح‌ترین و جامع‌ترین قالب اکسل بسیار مهم است.

قیمت هر کالا را بر اساس میزان سودآوری آن تعیین کنید

مرحله دوم، تعیین قیمت آیتم‌های منو بر اساس مقدار فروش و حاشیه سود آن‌ها است. حاشیه سود اساساً قیمت درج‌شده در منو منهای هزینه‌های مصرفی آن آیتم است. درحالی‌که برخی از اپراتورها این محاسبه را به‌صورت دستی انجام می‌دهند، اکثر نرم‌افزارهای مدیریت رستوران می‌توانند این محاسبه را برای اپراتورها انجام دهند.

همچنین مهم است که سایر هزینه‌های نامشهود مانند توزیع، هزینه‌های عملیاتی و سایر هزینه‌های مرتبط با رستوران‌ها را لحاظ کنید.

ازآنجایی‌که مهندسی منو بر به حداکثر رساندن میانگین حاشیه سود هر آیتم از منو تمرکز دارد، با اندازه‌گیری محبوبیت آن، کارکنان می‌توانند بر تصمیم خرید مشتریان تأثیر بگذارند.

در ادامه:

البته این داده‌ها از اعداد فروش به دست می‌آید. اعداد فروش محرک اصلی هستند که نشان می‌دهند آیا محصول ارزش فروش دارد یا خیر.

این مرحله ضروری است زیرا به رستوران‌داران اجازه می‌دهد اقلام را بر اساس سودآوری و محبوبیت آنها در چهار دسته مختلف دسته‌بندی کنند.

سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته می‌توانند این محبوبیت را بسنجند و یک ماتریس برای اپراتورها ایجاد کنند. چهار دسته مختلف بر اساس سودآوری و محبوبیت وجود دارد:

1-   ستارگان( Stars ) : محبوب و سودآور

محصولات پرفروش و سودآور که اصطلاحاً به آن‌ها ستاره‌ها می‌گویند، محبوب‌ترین اقلام هستند. آن‌ها همچنین بیشترین سود را نیز به ارمغان می‌آورند. مشتریان عاشق سفارش این غذاها هستند. بنابراین اپراتورها باید مطمئن شوند که این موارد در منو قابل‌مشاهده هستند تا سود بیشتری ایجاد کنند.

  • 2-     پازل ( Puzzle ): سودآور و نامحبوب

اقلام پازلی سودآور هستند اما به دلیل کمبود تقاضا به سختی فروخته می‌شوند. اپراتورها می‌توانند تصمیم خرید را با تغییر موقعیت آن یا معرفی استراتژی‌های فروش افزایش دهند. رستوران‌داران همچنین ممکن است بخواهند قیمت را برای افزایش تقاضا تنظیم کنند. همچنین استفاده از طرح‌های تشویقی و ویژه نیز در این بخش می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

  • فرصت‌ها( Opportunities ): محبوب و بی‌سود

فرصت‌ها مواردی هستند که در منو بسیار سودآور هستند اما فروش آن‌ها سخت است. با درک اینکه چرا این اقلام به‌اندازه کافی به فروش نمی‌رسند، اپراتورها می‌توانند برخی از تغییرات را در منوی خود اعمال کنند، مانند تغییر قیمت، تغییر جایگاه آیتم در منو و یا اضافه کردن توضیحات.

  • 4-      سگ( Dog ): بی‌سود و نامحبوب

این‌ها مواردی هستند که توسط مشتریان ترجیح داده نمی‌شوند. آن‌ها نیز زیان‌آور هستند. رستوران‌ها ممکن است این موارد را حذف کنند تا از سودآوری منو اطمینان حاصل کنند. 

ازآنجایی‌که تقاضا می‌تواند به‌صورت فصلی تغییر کند، و قیمت‌های مواد تشکیل‌دهنده در طول سال در نوسان است، مهم است که این محاسبات را به‌صورت دوره‌ای، دو یا چهار بار در سال انجام شود تا از اثربخش بودن منو اطمینان حاصل کنید.

منوی خود را بر اساس نتایج مهندسی منوی خود، دوباره طراحی کنید

هنگامی‌که رستوران‌داران در مورد دسته‌بندی هر کالا تصمیم می‌گیرند، اکنون زمان آن است که تنظیمات و تغییرات مناسب را انجام داده و منو را بر اساس فاکتورهایی که در بالا موردبحث قرار دادیم دوباره طراحی کنیم.

انجام این تغییرات فقط بر اساس داده‌ها می‌تواند گمراه‌کننده و یا اشتباه باشد. بنابراین، رستوران‌داران باید بازخورد مشتریان خود را جمع‌آوری کنند و از بازخورد آن‌ها بیاموزند. با استفاده صحیح از داده‌ها و بازخورد مشتری، طراحی مجدد منوی رستوران‌ها امکان‌پذیر است.

برای مشاهده محصولات امگا اینجا کلیک کنید.

برای برگشت به صفحه اول کلیک کنید.

برچسب ها:
,
Share this post on:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب …

با استفاده از امگا منو اختصاصی مجموعه خود را بسازید

آیکون های اجتماعی